Úlohy pro stavitele

První scéna

Příprava prohlížeče Pro prohlížení scén vytvořených programem budete potřebovat plug-in internetového prohlížeče pro prohlížení VRML scén. Doporučujeme program Cortona 3D Viewer, který stáhnete z adresy http://www.parallelgraphics.com/products/browsers/. V prohlížeči ještě povolte spouštění aktivního obsahu ze souborů v počítači.

Spuštění programu Rozbalte archiv stav.zip a spusťte program v něm obsažený. Pokud klávesou Ins či tlačítkem Přidat dílek stavebnice vložíte první dílek, uvidíte následující plochu:

Poznámka Pokud chcete pokračovat ve stavění až k otáčení dílků, otevřete si rovnou program, který je v archivu stavrot.zip. Jsou v něm navíc tři sloupce pro nastavení otočení, které v prvých úlohách nevyužijete, ale budete rovnou vytvářet scény vhodné pro pozdější pokročilejší úpravu a  nebudete později muset měnit prostředí.

Prohlížení scény Vytvořenou scénu si hned můžeme prohlédnout v prohlížeči. Po stisknutí klávesy F3 či tlačítka Náhled scény se otevře okno prohlížeče, v němž uvidíte cosi takového:

Ve scéně můžete pomocí myši a barevných šipek na hranách krychle krychličkou posouvat podél všech souřadnicových os. Tento nástroj byste později neměli příliš používat – scénu tím "nepřepíšete", ale může vám pomoci při odhadu, jak máte dílek umístit v prostředí programu.

Změna polohy dílku Prohlížeč zavřete a vraťte se do prostředí programu. Přemístíme krychličku a změníme její barvu. Kliknutím na volný obdélník ve sloupečku barva vyvoláme dialog pro výběr barvy. Ve sloupcích x y z nadepsaných jako POLOHA můžeme kolečkem myši nebo šipkami v záhlaví sloupce měnit polohu dílku – číslo udává příslušnou souřadnici. Zvolte hodnoty například takto:

A scénu si opět prohlédněte. V prohlížeči můžete scénou otáčet, přibližovat ji, ... pomocí ovladačů prohlížeče na dolní liště. Experimentujte. Pokud zabloudíte, toto tlačítko vás vrátí zpět: